Beelddenken

Voor kinderen die problemen hebben met:

  • lezen en spellen
  • rekenen
  • automatiseren
  • informatie opslaan en terug halen
  • concentratie: snel afgeleid
  • klokkijken en planning

Leerlingen met dyslexie denken vaak in beelden – niet in woorden. Het huidige onderwijs richt zich vooral op de 95% die in woorden denkt. Lastig wanneer een kind juist het beste in beelden kan denken: de lesstof wordt niet begrepen en uit het hoofd leren is een ware opgave. Traditionele bijles of ondersteuning biedt dan geen uitkomst.

Als uw kind een beelddenker is sluit wellicht de methode ‘Ik leer anders’ het beste aan. Bij “Ik leer anders” wordt”woord”-informatie vertaald naar beeld. Het kind slaat de woordbeelden op in het hoofd alsof het op een muur geschilderd is. Dit is te vergelijken met een spiekbriefje maken in het hoofd. De kinderen zijn hierdoor in staat de opgeslagen woorden van voor naar achteren te spellen zowel als van achteren naar voren. Ze zijn in staat de woorden in zijn geheel te herkennen en te reproduceren. Bij deze methode komt u samen met uw kind 4 to 6 keer op locatie langs voor les. U leert hoe u samen thuis alle woordpaketten per groep van de basisschool visueel kunt opslaan in het hoofd.