Leesproblemen

Naast het begeleiden van hoogbegaafden begeleid ik tevens kinderen met leesproblemen. “Hoogbegaafdheid en leesproblemen, wat heeft dat met elkaar te maken?” zult u wellicht denken. Eigenlijk alles en tegelijkertijd niets. Bij leesproblemen denken de meeste mensen meteen aan dyslexie. Dyslexie is echter niet de enige reden waarom het lezen soms zo moeizaam kan gaan. Concentratieproblemen, beelddenken, ADHD, ADD, of een geestelijke beperking kan het moeilijker leren lezen net zoveel veroorzaken als dyslexie. De overlap zit m er in dat veel hoogbegaafden beelddenkers zijn. Veel beelddenkers zijn dyslectisch. Het kan dus maar zo zijn dat een kind erg veel moeite heeft met lezen en schrijven terwijl het wèl hartstikke slim is. Zelf ben ik hier een voorbeeld van. Ik ben, naast hoogbegaafd, dyslectisch èn beelddenker. Ik weet uit eigen ervaring hoe moeilijk dit soms kan zijn. Ook weet ik waar de voordelen zitten in dingen die soms nadelen lijken. Redenen genoeg dus voor mij om beide doelgroepen te willen begeleiden. Hierom heb ik me als begeleider op verschillende manieren gespecialiseerd om zoveel mogelijk kinderen te kunnen helpen. Want als je in onze maatschappij niet lezen kan… wat dan?

“Moet mijn kind perse intelligent zijn om les te kunnen krijgen?” Nee, dat hoeft helemaal niet. Alle kinderen die moeite ervaren met leren lezen kunnen bij mij terecht.

IMG_5493

Een grote groep leerlingen met dyslexie denkt bijvoorbeeld in film en beeld – niet in woorden. Het huidige onderwijs richt zich vooral op de 95% die in woorden denkt. Lastig wanneer een kind juist het beste in beelden kan denken: de lesstof wordt niet begrepen en uit het hoofd leren is een ware opgave. Traditionele bijles of ondersteuning biedt dan geen uitkomst.

 

 

IMG_5492

Hetzelfde geldt voor leerlingen met dyscalculie.

Door deze “woord”-informatie te leren vertalen naar beelden, kunnen beelddenkers zich de leerstof wél eigen maken.

Met de “ik leer anders”- training krijgen zowel de ouders als de kinderen deze praktijkgerichte techniek snel onder de knie. Al bij de eerste training kunnen kinderen meteen aan de slag en het resultaat is direct te zien.

Herken je in je kind geen beelddenker maar heeft je kind nog steeds leesproblemen dan is de methode “Lees Weer Mee” misschien iets voor je. “Lees Weer Mee” is een methode waarbij gebaren gebruikt worden als ondersteuning om beter te leren lezen. Hierbij wordt er een verbinding gemaakt tussen het hersengedeelte die beweging aanstuurt en het hersengedeelte wat de letters visueel moet herkennen en het hersengedeelte die de juiste klank aan de letters verbindt. De gebaren ondersteunen deze kinderen enorm bij het lezen.

Gevolgde trainingen

  • Ik leer anders
  • Leren door zien
  • Lees Weer Mee, leren lezen met behulp van gebaren

Ervaring

Sinds 2015 heeft Maaike ervaring in het begeleiden van kinderen met leesproblemen.