Hoge sensitiviteit

Veel hoogbegaafde kinderen zijn tevens hoogsensitief. Ze nemen meer waar dan de meeste andere kinderen. Ze zijn gevoelig voor de kleinste dingen, veranderingen en details. Bijvoorbeeld merkjes moeten uit kleding geknipt worden, sokken of onderbroeken willen ze niet dragen doordat er naadjes en randjes aanzitten. Nieuwe kleding moet eerst meerdere malen gewassen worden ivm het nieuw aanvoelen, anders willen ze het niet dragen. Ze kunnen zich moeilijk concentreren doordat zgevoeliger zijn voor geluid. Deze kinderen observeren tevens voortdurend alles heel scherp. Het valt ze op als er een situatie veranderd in de klas, bijvoorbeeld als de juf anders loopt dan anders, doordat ze bijvoorbeeld rugpijn heeft. Ze zijn zeer gevoelig voor de intonatie van een vraag waardoor al snel een gewenst antwoord gegeven wordt. Ook in situaties met sociale interactie zijn ze oplettend. Ze weten bijvoorbeeld precies te benoemen wat er in een bepaalde situatie gebeurd is, ook als dat inmiddels lang geleden is. Op school observeren hoogsensitieve kinderen bijvoorbeeld nauwkeurig welke kinderen de neiging hebben om fel te reageren. Ze weten vervolgens precies wat ze bij deze kinderen beter kunnen laten, om niet zelf met die felle reactie geconfronteerd te worden. Ze denken diep na over oorzaak en gevolg.

“Herkent u dit?

  • Is uw kind gemakkelijk overweldigd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde geluiden?
  • Is uw kind snel opgejaagd als hij/zij veel moet doen in een korte tijd
  • Heeft uw de neiging gewelddadige films en tv-programma’s te vermijden?
  • Neemt uw kind makkelijk emotie van een ander over?
  • Heeft uw kind het nodig om zich terug te trekken tijdens drukte, in bed,een donkere kamer of een andere plek hij/zij rust kan terugvinden?
  • Vermijdt uw kind het liefst verontrustende en/of overweldigende situaties?
  • Geniet uw kind van fijne geuren, smaken, geluiden, kunstwerken
  • Is uw kind erg tactiel, of kan het juist slecht tegen kriebels of prikkels op de huid?
  • Heeft uw kind een rijke en complex innerlijk leven?
  • Vinden leraren uw kind gevoelig of verlegen?

De Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dąbrowski (1902-1980) ontwikkelde een theorie over overexcitabilities. Een theorie die uitstekend uitlegt op welke vlakken een hogere intensiteit waargenomen kan worden bij hoogbegaafden. Hij onderbouwde zijn theorie met uitgebreid biografisch, klinisch en empirisch onderzoek, waarbij hij zich vooral focuste op “talented and gifted people” van alle leeftijden. Vandaar dat zijn werk later de aandacht trok van theoretici en wetenschappers die het fenomeen hoogbegaafdheid als interesse-en werkdomein hebben.