HB jongetje met concentratieproblemen
Concentratieproblemen?
Ik deed een observatie in de klas van een hoogbegaafd jongetje (9). Ze hadden een rekenles. Alle kinderen kregen 20 sommen die ze moesten maken, 4 blokjes van 5 sommen. Ze kregen hier een bepaalde tijd voor en daarna werden de antwoorden gezamenlijk besproken. Het was de bedoeling dat de kinderen noteerden hoeveel sommen ze van de 20 goed hadden. De dag daarna maakten ze klassikaal dezelfde sommen, keken het weer gezamenlijk na en dan moesten ze weer noteren hoeveel ze er die dag goed hadden. Dit ging de hele week zo door. Er werd dan gekeken naar je eigen groei. De eerste dag hadden vrijwel alle kinderen ongeveer 5 sommen goed, de dag daarna een stuk of 7 en zo verder. Ik keek in het schrift van dit jongetje en zag dat hij op dag 1 alles in 1x goed had. Kortom, deze sommen waren veel te makkelijk voor dit kind. Ik keek verder in zijn schrift en zag op dag 2 weer dezelfde sommen in zijn schrift, weer alle 20 goed. De dag daarna ook en de dag daarna ook. Wat denkt u, heeft dit jongetje concentratieproblemen, een concentratiestoornis, add, adhd?
Wet passend onderwijs.
Het doel van de Wet passend onderwijs is dat alle kinderen een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben.
Maar wat als dit kind nooit ondersteuning nodig heeft op het vlak van de inhoud van de lessen? Is dat passend onderwijs? Deze kinderen hebben eerst een andere ondersteuningsbehoefte nodig namelijk uitgedaagd worden om ècht te gaan leren en dan vervolgens bij dàt leren hulp en uitleg te leren vragen. Dàt is passend onderwijs.
Hoe zou dit jongetje zich voelen denkt u?
Hoe zou dit jongetje zich voelen denkt u? Voelt hij zich gezien denkt u? Zorgen deze lessen voor hem voor enige groei? Leert deze jongen een strategie toepassen? Zorgen deze lessen er voor dat hij leert doorzetten en niet opgeven als het moeilijk wordt? Is dit motiverend en inspirerend voor dit kind? Leert dit kind hulp vragen als het moeilijk wordt? Moet hij opletten en zijn aandacht er bij houden om te leren wat hij voor zich krijgt? Heeft dit jongetje concentratieproblemen? Het is duidelijk dat al deze vragen met Nee beantwoord worden.
Wat leert deze jongen wel?
Deze jongen leert dat leren gaat over iets meteen kunnen. Hij leert dat fouten maken er niet bij hoort. Hulp of uitleg nodig hebben als je leert op school is raar en komt niet eens in hem op. Hij leert dat je vooral moet wachten in de les. Wat denkt u van de leerhonger die hij heeft? Wat leert deze jongen over leerhonger? Het kind komt ongevraagd op een dieet en dan wordt hem ook nog verweten dat hij niet oplet in de les en zich vooral moet leren concentreren. Wat voor gevolgen zal dit hebben denkt u, als deze jongen later op het middelbaar voor het eerst een strategie zal moeten gebruiken en tijd in iets moet steken? Is hij daar dan wel op voorbereid? Nou paste deze jongen zich aan en wachtte de hele week elke dag geduldig af totdat de les voorbij was. Trots op het resultaat? Dat is er al lang niet meer bij. Vaak zie je ook in de praktijk dat niet al deze kinderen zo wachten. Sommige gaan dagdromen, sommige gaan onrustig op hun stoel wiebelen en anderen gaan rebelleren en storend gedrag laten zien.
Zie deze kinderen en doe er iets mee!
Het is zeer belangrijk om dit soort dingen op te merken. Nu hebben veel docenten zo’n 25-30 kinderen in hun klas en wellicht is er geen tijd om alles na te kijken maar het is altijd mogelijk om te vragen of er kinderen in de klas zijn die alles al in 1x goed hebben. Maak dit een gewoonte en geef deze kinderen ander werk en haal de herhaling er uit. Als ze te lang op een cognitief dieet komen is het zo lastig om ze weer enthousiast te krijgen voor school.
De grootse oorzaak van faalangst
Beste mensen, wat ik hierboven beschrijf is een van de grootste oorzaken van faalangst onder hoog intelligente kinderen en ook volwassenen. Ze leren namelijk van jongst af aan niet met fouten omgaan omdat ze gewoonweg geen of nauwelijks faalervaringen hebben gedurende het ‘leren’. Ik zet hier ‘leren’ tussen aanhalingstekens want iedereen begrijpt van dit voorbeeld dat dit jongetje niet aan het leren is. Maar nu komt het…. hij denkt van wel! Hij leert dus dat ‘leren’ gelijk staat aan iets al kunnen en hoe langer dit zijn ervaring is hoe grotere problemen je kunt verwachten in de toekomst want daar wordt hij niet op voorbereid! Leren geen enkele strategie nodig te hebben en geen hulp te hoeven vragen brengt een aangeleerde hulpeloosheid met zich mee waar ze tot in hun volwassen leven veel last van kunnen gaan ondervinden. Ook het risico voor drop-out tijdens de verdere schooljaren wordt mede hierdoor veroorzaakt. En het is niet nodig!
Hoezo maakt u zich als ouder zorgen… hij heeft toch een goed rapport?
Zelfs als ouders die haarfijn aanvoelen dat dit problemen gaat geven wordt helaas soms met bovenstaande opmerking afgedaan. Maar zeg eens…. denkt u echt dat het goede rapport van deze jongen aangeeft dat alles prima gaat?