Ouders
Je hebt besloten hulp te zoeken voor je hoogbegaafde kind en je merkt dat je als ouder ook wel wat tips en handvatten kunt gebruiken. Hoe ga ik (beter) om met mijn hoogbegaafde kind? Waarom heeft mijn kind zulke woedebuien? Mijn kind plast weer in zijn bed/broek, hoe kan dit? Mijn kind heeft somatische klachten door de mismatch met school, wat kan ik doen? Mijn kind is bang om te falen, hoe kan ik helpen? Wat zijn de behoeften van mijn kind? Wat betekent het als je hoogbegaafd bent? Ik herken veel van mijzelf in mijn kind, ben ik dan ook hoogbegaafd? Hoe kan ik het gedrag van mijn kind beter begrijpen? Voor al dit soort vragen ben je bij Kind met zelfvertrouwen aan het goede adres. Het is mogelijk een paar individuele sessies aan te vragen. Wil je liever deelnemen aan een groepstraining? Bel dan of er binnenkort een groep start.
Docenten
Je wilt als professional de hoogbegaafde kinderen in jouw klas beter begrijpen en beter kunnen helpen. Je wilt je kennis en kunde naar het volgende niveau laten groeien en praktische tools om in te kunnen zetten. Ik heb een hoogbegaafd kind in mijn klas maar aan de resultaten zie ik dat niet, hoe kan dit? Het hoogbegaafde kind in mijn klas heeft pluswerk maar is helemaal niet gemotiveerd om het te maken, ik denk dat het luit is. Ik weet niet meer wat ik met dit kind aan moet, hoe kan ik het gedrag van dit kind beter begrijpen en wat kan ik doen? Kan ik de nodige herhaling echt wel weglaten, loopt dit kind dan geen hiaat op? Voor al dit soort vragen ben je bij Kind met zelfvertrouwen aan het goede adres. Het is mogelijk een paar individuele sessies aan te vragen of een groepstraining.
Je emoties, patronen, overtuigingen en mindset… daar heb je veel meer in te kiezen dan je je nu wellicht realiseert!
INHOUD 4 daagse training SMARTIES voor ouders en docenten
Deze training is speciaal ontwikkeld om docenten en ouders rondom (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen dezelfde taal te laten spreken om deze kinderen zo goed mogelijk te helpen in het goed leren omgaan met hun andere manier van denken, doen en voelen.
Dagdeel 1
Tijdens dit dagdeel leer je wat STAAT is en hoe dit het leren van een kind beïnvloed. Een kind is pas optimaal leerbaar als het zich veilig en gezien voelt en als de stof past bij het niveau van het kind. Hiernaast geeft intelligentie zonder motivatie, inzet en/of goeie strategieën ook geen enkele garantie voor een gewenst resultaat. In dit dagdeel gaan we een kijkje nemen in de spiraal van hoe denken doen en voelen met elkaar verweven is. Waar zitten de openingen om iets te veranderen als dingen niet zo lopen als gehoopt of verwacht?
Dagdeel 2
Tijdens dit dagdeel staan overtuigingen en de basisbehoeftes achter het gedag centraal. We kijken naar verschillende vormen van overtuigingen, hoe ze ontstaan en wat ze met ons doen. Door middel van eenvoudige posters wordt hier een beeld aan gegeven die gebruikt kunnen worden om dit de kinderen uit te leggen en ze te leren de regie te nemen over hun overtuigingen. Hetzelfde geldt voor de behoeftes die schuil gaan achter gedrag. Deze nemen we tijdens dit dagdeel onder de loep. We gaan gedrag door een nieuwe bril bekijken waardoor we nieuwe mogelijkheden gaan zien om dit gedrag bij te sturen waar gewenst.
Dagdeel 3
Tijdens dit dagdeel kijken we naar de frustratietolerantie en bijbehorend gedrag. Wat is het venster van tolerantie? Wat gebeurt er als je hier buiten komt? Hoe reageren mensen als ze hier buiten komen? Welke defensie-strategieën worden zichtbaar? Wat zijn de gevolgen van lang buiten dit venster zijn? Waar zitten de gevaren? Hoe kan je iemand terug in zijn/haar venster helpen? Hoe kan je iemand helpen zijn/haar venster te vergroten?
Dagdeel 4
Tijdens dit dagdeel kijken we naar gevoelens en emotieregulatie. Wat zit er achter de gevoelde emotie, en hoe is dit aan de achterliggende behoeftes te koppelen uit de kennis van dag 1? Wat zijn de verborgen boodschappen van emoties (zowel positief als negatief )? Wat zijn de actie-signalen van deze emoties? Hoe en hoe snel kan je van emotie wisselen? Wat is de connectie met STAAT. Behoeftes en overtuigen? Tot slot komt alles samen. De kracht van gemeenschappelijke taal tussen kind, docent en ouders wordt in deze les extra benadrukt.
Voor meer informatie neem contact op of BEL NU 0642848260
Ervaren en deskundig
Maaike dat ben ik
Hoi, ik ben Maaike. Ik ben meervoudig ervaringsdeskundige op het gebied van hoogbegaafdheid omdat ik zelf hoogbegaafd en hoogsensitief ben, en twee hoogbegaafde hoogsensitieve kinderen heb. Ik weet waar deze kinderen, hun ouders en docenten tegenaan lopen en waar de knelpunten kunnen zitten. Doordat ik zelf hoogbegaafd ben spreek ik “hun taal”, iets dat hoogbegaafde kinderen meteen oppikken, zich vertrouwt bij voelen en waarderen.
Naast mijn ervaring uit de praktijk heb ik diverse diploma’s waaronder de GOTB (gevorderd talentbegeleider) Novilo . (Novilo is geaccrediteerd door het CRKBO, Register leraar en Registerplein.) Deze kennis heb ik aangevuld met diverse trainingen zoals trauma en hechting, kindgedreven werken. Hiernaast ben ik gecertificeerd master NLP. Januari 2021ben ik gestart met een opleiding voor Somatic Experiencing Traumatherapeut.
Ervaringsdeskundige en Specialist Hoogbegaafdheid
Contact
Kind Met Zelfvertrouwen – Paetsstraat 20c, 3039XR Rotterdam – 0642848260
Kvk: 50204297